A biztonsági mentés az egyik legfontosabb eszköz, amely segítségével megvédhetjük adatainkat. Amennyiben elromlik valami, (például tönkremegy a számítógép merevlemeze, véletlenül törlünk egy állományt, ellopják vagy elveszítjük az eszközt, esetleg egy káros szoftver fertőzi meg a rendszert), akkor a biztonsági mentések segítségével helyreállíthatjuk az adatainkat.

Biztonsági mentés: mit és mikor?

Alapvetően kétfajta megközelítés létezik azzal kapcsolatban, hogy miről is kell biztonsági mentést készíteni: (1) olyan adatokról, amelyek valamiért fontosak: dokumentumok, képek, videók, illetve (2) mindenről, ide értve az operációs rendszert és a telepített programokat is, az adatok mellett. Az első megközelítés egyszerűsíti a helyreállítás folyamatát, a második azonban egyszerűbb és megbízhatóbb megoldás akkor, ha egy teljesen tönkrement rendszert kell helyreállítani. Amennyiben nem biztos, hogy mit is kellene menteni, inkább mentsünk le mindent!

A következő döntés arra vonatkozik, hogy milyen gyakran kell menteni az adatokat. A leggyakoribb megoldások az óránkénti, napi, heti, stb. (rendszeres) mentéseket alkalmazzák. Az otthoni felhasználók számára ajánlott programok (mint például az Apple Time Machine vagy a Microsoft Windows Backup and Restore) lehetőséget adnak arra, hogy időzített folyamatként állítsunk be egyszerű és automatikus mentési folyamatot, majd akár el is felejthetjük az egészet. Ez a megoldás csöndben és észrevétlenül elvégzi a biztonsági mentést munka közben is, vagy amikor távol vagyunk a számítógéptől. Más megoldások „folyamatos védelmet” tudnak biztosítani azzal, hogy a módosult vagy új fájlokat azonnal hozzáadják a meglévő biztonsági mentéshez.

Hogyan készítsünk biztonsági mentést?

Alapvetően kétfajta megoldás létezik a biztonsági mentések elkészítésére: fizikai adathordozóra vagy felhő alapú tárhelyre feltöltve. A fizikai adathordozók alatt érthetjük a DVD lemezeket, az USB meghajtókat vagy a külső merevlemezeket. Fontos megjegyezni, hogy a fizikai biztonsági mentést nem szabad ugyanarra a hordozóra készíteni, mint ahol az eredeti állományok is vannak. A fizikai biztonsági mentés előnye hogy maga a mentés és a helyreállítás is sokkal gyorsabb. A hátránya például az, hogy ha például egy tűzeset miatt megsemmisül az a hely is, ahol a számítógép volt, akkor gyakran a biztonsági mentés is elveszik. Emiatt gondoskodni kell arról, hogy a biztonsági mentések fizikailag is másik helyen legyenek tárolva. Ebben az esetben viszont érdemes titkosítani az adathordozókat, így azok elvesztése vagy ellopása esetén is biztonságban vannak. A biztonsági mentés titkosítására használt jelszót őrizzük biztonságos módon, és ne felejtsük el!

A felhő alapú megoldások annyiban különböznek, hogy a szolgáltatás segítségével a fájlokat egy felhőben tároljuk (valahol az Interneten). Az elmenteni kívánt adatoktól függően ez lehet ingyenes vagy fizetős szolgáltatás. Csak telepíteni kell egy programot a számítógépre, amely automatikusan végzi el a biztonsági mentés folyamatát. A megoldás előnye, hogy nem kell foglalkoznunk a fájlok tárolásával, mivel a telepített program mindent elintéz helyettünk. Hátránya viszont a mentési folyamat (és a helyreállítás) lassúsága – és ez különösen igaz, ha nagy mennyiségű adatról van szó.

Ne feledkezzünk el a mobil eszközeink biztonsági mentéséről sem! Bár valószínűleg a mobil eszközökön tárolt adatok nagy része már eleve egy felhőben van tárolva (például az email-ek, naptári bejegyzések), lehetnek olyan egyedi adatok, amelyek csak az adott mobil készüléken vannak meg (ezek lehetnek például fényképek vagy videó felvételek). Az iPhone/iPad készülékek képesek bármilyen számítógépre (ha azon telepítve van az Apple iTunes nevű programja), vagy akár az Apple felhőjébe (iCloud) is menteni. Az Android-os vagy más fajta készülékek biztonsági mentésére a gyártó vagy a szolgáltató által biztosított megoldások adhatnak lehetőséget, vagy akár vásárolhatunk is kimondottan erre a célra készített alkalmazásokat.

Helyreállítás

Az adatokról való biztonsági mentés készítése azonban csak a feladat egyik része. A másik feladat, hogy a mentett adatokból helyre tudjuk állítani a rendszerünket. Havonta egyszer teszteljük le, hogy működik-e a biztonsági mentést végző alkalmazás! Ha mást nem is csinálunk vele, legalább egy fájlt mentsünk el, majd ellenőrizzük a mentés tartalmát! Ezen kívül mindig készítsünk teljes biztonsági másolatot a rendszerről, mielőtt a rendszeren nagyobb változtatást végzünk el (például új számítógépre vinnénk át a működő rendszerünket vagy kicserélnénk a számítógép merevlemezét), és győződjünk meg ennek a működőképességéről!

Kulcs mozzanatok
• Automatizáljuk a biztonsági mentés folyamatát, de győződjünk meg ennek a helyes működéséről.
• Ha biztonsági mentésből állítjuk vissza a rendszert, ne feledkezzünk meg a biztonsági frissítések telepítéséről, mielőtt üzembe állítjuk a rendszert.
• Az elavult vagy régi biztonsági mentések akár veszélyforrások is lehetnek, ezért gondoskodjunk azok törléséről, így meg tudjuk akadályozni az illetéktelen hozzáférést.
• Ha felhő alapú megoldást veszünk igénybe, ismerjük meg annak szabályait, járjunk utána, hogy mennyire megbízható a szolgáltató, és legyünk biztosak abban, hogy megfelel az igényeinknek (például használnak-e titkosítást az adatmentés során, ki férhet hozzá a mentésekhez, használnak-e valamilyen erős hitelesítési metódust).
• Amikor csak lehetséges, használjuk a két módszer kombinációját (fizikai adathordozóra és felhő alapú rendszerbe történő mentés), mivel ez szolgáltatja a legmegbízhatóbb megoldást.